به نظر می رسد داروی Ertugliflozin برای درمان دیابت نوع 2 ایمن و موثر است

16 ژانویه 2019- به نظر می رسد داروی Ertugliflozin در بهبود کنترل دراز مدت قند خون بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) که مصرف متفورمین به تنهایی برای کنترل قند خون آنها کافی نبود، ایمن و موثر است. نتایج این مطالعه در روز هفتم ژانویه در مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شد.

دکتر Silvina Gallo از شرکت Pfizer Deutschland در آلمان و همکارانش، یک مطالعه ی دوسوکور 104 هفته ای را برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی طولانی مدت اروتگلیفلوزین بر روی بزرگسالان مبتلا بهT2DM  که قند خون آنها به طور مؤثر در مونوتراپی با متفورمین کنترل نشده بود، انجام دادند. این مطالعه شامل یک دوره ی 26 هفته ای کنترل پلاسبو(فازA)و یک دوره 78 هفته ای(فازB ) بود که طی آن glimepiride بصورت یک سوکور به رژیم دارویی شرکت کنندگانی که به آنها پلاسبو داده شده بود و قند خون ناشتای آنها با گلوکومتر برابر یا بیشتر از 6.1 میلی مول در لیتر بود، افزوده شد. به طور کلی، 621 نفر در این مطالعه ثبت نام کرده و 581 نفر از آنها وارد فازB شدند که حداقل یک دوز از داروی مورد مطالعه را دریافت کردند.

محققان دریافتند که میانگین تغییر HbA1c از ابتدای شروع درمان با 5 و 15 میلی گرم erytughliflozin به ترتیب 0.7- و 1- درصد در هفته 52 و 0.6- و 0.9- درصد در هفته 104 بود. مقدار هموگلوبین A1c در هفته ی پنجاه و دوم تحقیق، به ترتیب در  34.8 و 36.6 درصد از شرکت کنندگان دریافت کننده ی 5 و 15 میلی گرم داروی erytughliflozin، و در هفته ی صد و چهارم به ترتیب در 24.6 و 33.7 درصد از این افراد، کمتر از 7 درصد بود. در طول دوره مطالعه، ertugliflozin  سبب کاهش قند خون ناشتا، وزن بدن و فشار خون سیستولیک (SBP) گردید. میزان بروز عفونتهای قارچی دستگاه تناسلی زنانی که از دارویerytughiflosin  استفاده می کردند، بیشتر بود. هیپوگلیسمی بدون علامت در افراد تحت درمان با erytoglylflozin  در مقایسه با دارونما / گلیمپیرید، کمتر بود. تغییرات تراکم مواد معدنی استخوان(BMD)  در مقایسه با بیماران دارونما / گلیمپیرید، به جز در کل ران، مشابه بود. کاهش BMD در ران با مصرف15 میلی گرم erytoglylflozine در مقایسه با پلاسبو/ گلیمپیرید بیشتر بود.

نویسندگان اظهار داشتند که در بیماران مبتلا به T2DM و کنترل گلیسمی ناکافی با مونوتراپی متفورمین، اضافه کردن 5 و 15 میلی گرم  erytoglyliflozin باعث بهبود بالینی و پایدار کنترل گلیسمی، وزن بدن وفشار خون سیستولیک  درطی 104 هفته شد.

همه نویسندگان در ارتباط مالی با شرکتهای دارویی، از جمله Merck وPfizer، بودند که اورتوگلیفوزین را تولید می کنند و بودجه ی این مطالعه را تأمین نموده اند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-ertugliflozin-safe-effective-diabetes-treatment.html